Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Medborgarpanelen

Medborgarpanelen är LORE:s i särklass största panel och även den som varit i drift under längst tid.

För en översikt över individuella paneler och deras respektive tekniska rapporter, se the Citizen Panel (engelska).

För anmälan till panelen och mer detaljer om vår information till undersökningsdeltagarna, se www.medborgarpanelen.gu.se.

 


 

Bakgrund
Den första storskaliga rekryteringen till Medborgarpanelen inleddes under 2010 års valrörelse och har i stor utsträckning skett via olika annonser på till exempel tidningars webbsidor, på Twitter, Facebook och bloggar. I samband med riksdagsvalet 2010 rekryterades även paneldeltagare via så kallade valkompasser på såväl Facebook som på Sveriges Radios valsajt. Det har även skett rekrytering i samband med Göteborgs Vetenskapsfestival, mässor, genom idrottsföreningar etc. Vid riksdagsvalet 2014 rekryterade medborgarpanelen via den valkompass vi konstruerade åt Aftonbladet och från en annons på Dagens Nyheters webbsida.

Medborgarpanelen består av två olika delar, där den störsa är ett självselekterat urval av deltagare enligt rekryteringsbeskrivningen ovan, medan den andra är en slumpmässigt rekryterat urval framförallt från postala vykortsinbjudningar.

De självrekryterade respondenterna används främst till randomiserade experimentstudier eller paneldatainsamlingar där fokus ligger på förändring över tid inom individer eller inom särskilda grupper. Genom detta är även den självrekryterade delen av Medborgarpanelen ett viktigt komplement till de konventionella riksrepresentativa undersökningarna som genomförs vid Göteborgs universitet, exempelvis på SOM-institutet (www.som.gu.se). 

Sedan 2011 har Medborgarpanelen kompletterat sitt urval med deltagare som rekryteras från slumpmässiga befolkningsurval, först från telefonintervjuer, men sedan framförallt från postala inbjudningar. Denna del uppgår nu till närmare 10 000 deltagare. 

Alla som är med i Medborgarpanelen har i samband med sin rekrytering besvarat en särskild profilenkät där ett antal vanliga bakgrundsfrågor såsom kön, utbildning, ålder, arbetsmarknadsgrupp, samt län och kommun ingår. Ett mindre antal allmänna politiska attitydvariabler ingår även i våra grundläggande profildata: ideologisk självplacering på en vänster-högerskala, politiskt förtroende, politiskt intresse. 

I undersökningarna från vår Medborgarpanel finns också en uppsättning panelfrågor som upprepas två gånger per år till ett delurval ur Medborgarpanelen. Bland dessa panelfrågor finns exempelvis frågor om institutionellt förtroende, politiskt intresse, oro, mellanmänskligt förtroende, samt åsikter om politiska partier och politiska sakfrågor.

Totalt har i nuläget 16 större omgångar av Medborgarpanelen genomförts, vilka totalt har samlat in data åt mer än 200 specifika projekt. Under de senaste åren har Medborgarpanelen samlat in data åt forskare i Sverige i statsvetenskap, psykologi, media- och kommunikationsvetenskap, informatik, samt biologi och miljövetenskap vid flera olika universitet. Utanför Sverige har Medborgarpanelen under de senaste åren bidragit till forskning på bland annat Stanford University, London School of Economics, McGill University i Kanada, Universidad Autonoma i Barcelona och European University Institute i Florens. 

Deltagandet i panelen är alltid helt frivilligt för våra respondenter och de kan när som helst välja att gå ut ur panelen.

Sidansvarig: Daniel Jansson|Sidan uppdaterades: 2016-10-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?